Massagetherapie Hilversum

Versterk je genezend vermogen op 5 niveaus

Onlangs heb ik een boeiende lezing meegemaakt van Henk Fransen, arts met holistische werkwijze. De thema ervan was “Psychosomatics, de betekenis van ziekte”. De grote lijnen van lezing zijn om te vinden in het boek die Henk samen met Arnout Visscher in 2014 geschreven: Versterk je genezend vermogen op 5 niveaus. Dit boek geeft een waardevol overzicht van preventie maatregelen die je zelf kunt nemen om ‘weg te bewegen’ van ziekte in de richting van optimale vitaliteit en levensvervulling.

Waneer word je ziek?

In kort: als een optelsom van alle belastingen waaraan je wordt blootgesteld, afgezet tegen je belastbaarheid (hoe sterk je bent). Iemand met een sterke constitutie kan dus veel ongezonde leefstijlfactoren incasseren voordat hij ziek wordt, terwijl iemand met een zwakke constitutie al vrij snel kan afknappen. Het is 'onrechtvaardig', maar waar: de gevoeligste mensen worden doorgaans het eerste ziek. Gezondheid en genezend vermogen zitten op 5 pilaren:

  1. lichaam

    Belangrijkste voedingsbronnen hier zijn: eten, drinken, ademen, bewegen en rust.

    Belangrijkste stressbronnen hier zijn: gifstoffen in de voeding/omgeving, te weinig drinken/ademen en gebrek aan beweging, slaap, frisse lucht of zonlicht.

    In 2003 gepubliceerde WHO onderzoek (Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases), waar eindconclusie luidde: “ we kunnen het kankerrisico met 60-70% verminderen door gezonde voeding, voldoende lichaamsbewegingen en niet-roken”.

    In grote lijnen pratten we hier over biologische en levenskrachtige voeding ( verse groenten, fruiten en kiemen),minimaliseren suikergebruik, volkeren producten eten en genoeg zuiver water drinken, soms supplementen innemen). Ook, reigening of ontgiftingskuur, genoeg beweging en regelmatig diep ademen is op dit niveau belangrijk.

  2. gevoelens

    Belangrijkste voedingsbron hier is vervulling van behoeften.

    Belangrijkste stressbronnen zijn: emotionele verwaarlozing, gebrek aan aandacht of respect, en het gevoel van onmacht op je eigen behoeften in te vullen of ingevuld te krijgen.

    Op dit niveau denk over gevoelens als een graadmeter voor hoe goed er invulling word gegeven aan jouw behoeften.Waneer die behoeften worden ingevuld ( door jouzelf od door ander) dan voel je je gelukkig, voldaan, dankbaar en verbonden. Je ervaart innerlijke vrede. Waneer je behoeften niet worden ingevuld ervaar je spanning. Al naargelang het belang van je behoefte ervaar je frustratie, boosheid, verdriet, onmacht en nog een heel scala van andere onprettige emoties. Onvervulde behoeften ondermijnen de levenslust en kunnen leiden tot ziekten.

    Eigenlijk draait ons hele leven om onze behoeften te vervullen.

    Mooie boek op gebied van behoeften is Geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg.

  3. denken

    Belangrijkste voedingsbronnen hier zijn ondersteunende gedachten, overtuigingen, geloof en hoogwaardige kennis, informatie die je interesseert, creativiteit en wijsheid.

    Belangrijke stressbronnen zijn beperkende gedachten, starre overtuigingen, gebrek aan geloof, scepsis,censuur, oordelen of het toewijzen van schuld aan jezelf of anderen.

    Wees bewust van eigen gedachten. Waarneem wanneer ze komen. Gedachten zijn instrumenten die een werkelijkheid scheppen die ermee overeenkomt. De scheppende werking van gedachten staat in de geneeskunde bekend als het placebo-effect. Eigenlijk niet de gedachte, maar het geloof in de gedachte is de scheppende kracht. Hoe verander je een “moeilijke gedachten”? Het veranderen begint bij acceptatie. Wanneer je een gedachte accepteert kun je haar beginnen te veranderen, wanneer je er weerstand tegen hebt, zit je “eraan vast”. Moeilijke gedachtepatronen hebben ook een boodschap voor je. Er zit een onvervulde behoefte achter. Uitreiken naar een ongewenste gedachte wil zeggen dat je onderzoekt wat de verborgen behoefte achter de gedachte is. Wanneer je contact krijgt met de behoefte achter de gedachte, heb je het belangrijkste veranderend gedaan. Verder mag je vullen die behoefte op creatieve manier en richten je op een nieuwe werkelijkheid waar je naartoe wilt bewegen.

  4. relaties

    De belangrijkste voedingsbron op dit niveau is steun en je verbonden voelen.

    De belangrijkste stressbronnen zijn gebrek aan steun, je onbegrepen voelen, isolatie, miscommunicatie en conflicten. Een slechte relatie met een ouder, partner of leidinggevende bijvoorbeeld kunnen belangrijke pijnpunten zijn.

    Kijk maar aan jezelf. Er zijn veel mensen die het gevoel hebben er alleen voor te staan in hun leven. Mensen die alleen moeten vechten tegen omstandigheden, mensen die zich in de steek gelaten voelen, alleen staan in hun relatie of mensen die zich vanuit pijn hebben afgesloten van verder contact. Dit ondermijnd de vitaliteit en levenskracht van lichaam en geest en maakt ons vatbaarder voor ziekten. We hebben elkaar gewoon nodig.

    Verantwoordelijkheid nemen voor eigen behoeften op langere termijn is helend voor jezelf en voor de mensen om je heen. Veel spanningen in relaties komen voort uit onvervulde behoeften uit het verleden.

  5. ziel

    Belangrijkste voedingsbronnen op dit niveau zijn het geven en ontvangen van liefde, van betekenis zijn voor elkaar, het ontwikkelen van talenten, de vervulling van de diepere levensbedoeling.

    De belangrijkste stressbronnen is het gevoel ‘niet van betekenis te zijn’ in het leven.

    Niet iedereen kan uit voeten met het woord ‘ziel’. Toch kan iedereen wel het verschil aanvoelen tussen een ‘bezield’ iemand en een ‘zielloos’ iemand. Van een bezield mens gaat een grotere kracht uit. Zielskracht heeft te maken met je levenstaak. En die taak heeft op haar beurt te maken met dat je op een of andere wijze van betekenis bent voor anderen. We zijn niet om alleen maar gezond te eten, onze behoeften te vervullen of positief te denken. we zijn omdat we onze liefde willen wegschenken, een talent willen delen of op een andere manier van betekenis willen zijn.

Dit boek is een DOORGEEF BOEK. WIE WIL HET HEBBEN? HET WACHT OP VOLGENDE LEZER. BEN JIJ HEM? Laat me het weten en het boek is van jouw.

Spreken mijn onderwerpen je aan? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief

Zie privacyverklaring voor hoe jouw gegevens zijn behandeld
* geeft verplicht veld aan
*

Massagetherapie Hilversum gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om de nieuwsbrief te sturen. U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@massagetherapie-hilversum.nl. We zullen uw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stemt u ermee in dat wij uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.