Massagetherapie Hilversum

Het begint met je denken.

Onze gedachten creëren onze gevoelens. Ben je vaak negatief, somber, verdrietig, boos of teleurgesteld? Of voel je je vaak alleen? Dan is observatie van gedachten de eerste stap in een veranderingsproces. Naast het werken met luistermeditaties, werken met een spiegelen, affirmaties en andere oefeningen die nodig zijn in een veranderingsproces.

Er was een moment in mijn leven dat ik besefte dat mijn gedachten helemaal niet vriendelijk waren. Ik bekritiseerde mezelf veel, stelde hoge verwachtingen aan mezelf en anderen en dacht vaak zwart/wit. Met mijn negatieve gedachten maakte ik mijn leven nog zwaarder. Ik had het lange tijd niet in de gaten, tot ik Louise Hay ontdekte en haar boeken las. Ik begon met oefeningen, luistermeditaties en binnen een maand boekte ik de eerste resultaten. Ik herinner me nog dat mijn collega’s verandering opmerkte. Ze zeiden: ”je ben anders geworden- vrolijker, zachter, vriendelijker”.

Vanaf toen adviseerde ik aan sommige van mijn cliënten om met Louise’s methode te werken. Het komt best vaak voor dat cliënten negatieve overtuigingen hebben die brengen onnodig pijn. Het kan zijn dat er een gebrek aan bepaalde waardigheid is of dat er eigenschappen zijn waar je niet zo trots op bent, maar probeer dan hoe je er voor jezelf op vriendelijkere manier naar kan kijken. Weet dat alle aangeleerd patronen in je verleden behulpzaam waren. Anders had je ze niet ontwikkeld. Je kan alleen iets veranderen als je jezelf accepteert dat ze zijn. Meer van: “ok, het is zo en hoe nu verder” i.p.v. ”ik mag niet kritisch, hoogeisend, egoïstisch, etc.” zijn.

De weg naar verandering is niet altijd makkelijk en vereist liefde, begrip, mededogen, vertrouwen en moed om te durven vallen maar ook weer op te staan. Zonder liefde voor jezelf is het ontzettend moeilijk.

Om je een beter inzicht in het verandering proces te geven vind je via onderstaande link een interview met Louise:

Een aantal van haar tips: Gedachten die we regelmatig herhalen worden onze overtuigingen. Zorg dat je “basale” overtuigingen positief zijn:

  1. Ik doe altijd mijn best. Als ik beter weet, zal ik beter doen. Bekritiseer jezelf nooit.
  2. Ik ben goed genoeg. Ik accepteer mezelf precies zoals ik ben, met mijn “goede en minder goede” ( beoordeling) eigenschappen.
  3. Alles is in constante verandering, ook ik. Zorg dat de verandering in jou positief is.
  4. Alles wat het leven brengt heeft ook goede kanten.
  5. Wat je geeft, krijg je terug.
  6. Je schept je wereld met je gedachten ( en daden).
  7. Wat je aandacht geeft, groeit.
  8. Één waarheid bestaat niet, iedereen kijkt naar de wereld door zijn eigen bril.
  9. Het oefenen in dankbaarheid verandert je levenshouding.
  10. Etc,etc,

Veel van bovenstaande overtuigingen kan je je eigen maken door bewust te werken met luister meditaties van Louise Hay. Hier is een voorbeeld:

Je kan op Youtube iets zoeken dat past bij jouw behoeften. Als je regelmatig oefent zal je na een paar weken verandering en herprogrammering ervaren.

Voor mensen die moeite met zelfacceptatie hebben, adviseert Louise om met een spiegel te werken. Wat mij bijvoorbeeld helpt is om elke ochtend voor de spiegel te staan en met een vriendelijke blik naar mezelf te kijken en te zeggen: “Ik hou van je, Ela”. Soms geef ik mezelf een kus. Ik merk wel eens dat ik helemaal niet vriendelijk kan zijn voor mezelf. Dat geeft me een inzicht en ik kan meer aandacht aan mij manier van denken over mezelf geven.

Wanneer je verandering in een bepaald element van je leven wilt, kan je ervoor kiezen om met affirmaties te werken. Je kan beginnen om op te schrijven wat je overtuigingen zijn over een bepaald onderwerp waar je graag verandering in wil gaan brengen. Bijvoorbeeld: geld, mannen, vrouwen, kinderen, werk etc. Schrijf onafhankelijk of ze positief of negatief zijn, kijk gewoon wat erin je opkomt.

Overtuigingen die een negatieve lading hebben, kunnen de basis zijn voor het creëren van affirmaties. Bijvoorbeeld: “ik ben alleen”. Die kan je veranderen naar: “ik heb veel vrienden om me heen”. In het begin zal je merken dat er iets niet klopt als je de affirmatie uitspreekt. Het zal raar voelen. Dat komt omdat je overtuiging heel anders is dan je affirmatie. Namelijk je voelt je alleen, eenzaam en niet met heel veel vrienden om je heen.

Geef het de tijd en langzaamaan zal je verandering in jouw houding tot affirmatie ervaren. Je geest begint alle vriendelijke mensen om je heen op te merken. Dit is één deel van het verhaal want de affirmaties zullen ook ondersteund moeten worden door bepaalde daden op het onderwerp. Affirmaties helpen je, je focus en vertrouwen te stimuleren, zodat je aangemoedigd blijft er aan te werken. In je gedrag kan je het bijvoorbeeld implementeren door meer vriendelijkheid naar andere te tonen.

Het is alleen een voorbeeld van hoe het werkt. Kies affirmaties die bij jouw passen en waar jij blij van wordt. Het werkt het best als je ermee regelmatig je bezig houd.

Ik wens je veel succes met affirmaties en bewustwording van je gedachten. Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw ervaringen.

Spreken mijn onderwerpen je aan? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief

Zie privacyverklaring voor hoe jouw gegevens zijn behandeld
* geeft verplicht veld aan
*

Massagetherapie Hilversum gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om de nieuwsbrief te sturen. U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@massagetherapie-hilversum.nl. We zullen uw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stemt u ermee in dat wij uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.