Massagetherapie Hilversum

Wat onze gevoelens ons vertellen.

Veel mensen onderdrukken hun emoties of willen ze niet voelen. Anderen hechten er geen waarde aan. Ook zijn er mensen die dramatiseren en overstuur raken van hun emoties. Soms gebruiken we beide manieren om ermee om te gaan.

Dit artikel is gebaseerd op het boek van Tony Robbins: “Stap in je grootsheid”.

Tony Robins benadrukt in zijn boek dat we onze emoties kunnen gebruiken om onszelf te begrijpen en verder te ontwikkelen. Emoties signaleren iets en daarom is het belangrijk om er aandacht aan te geven.

Er zijn emoties die worden omschreven als “negatieve” emoties. Bijvoorbeeld boosheid, pijn, teleurstelling, frustratie, etc. Deze emoties signaleren dat we lijden. En het kan zijn dat de oorsprong van dit lijden ligt in onze interpretaties van omstandigheden en gebeurtenissen, gedrag schema’s die we gebruiken, de manier waarop we onze behoeftes communiceren of handelingen die we van onszelf eisen. Ze signaleren dat we niet bereiken wat we willen en dat het tijd is om onze strategieën te veranderen.

Onderstaand geef ik je 10 gevoelens die ons iets willen communiceren. De interpretaties ervan beschouw ik als een gids en niet per se als een directe vertaling van deze gevoelens. Het is de moeite waard om ernaar te kijken. Kijk of je er iets van herkent. Misschien kan het je verder helpen en je leren met mildheid, acceptatie en waardering naar jouw gevoelens te kijken. Je gevoelens zijn jouw handvaten.

Ongemak (onzekerheid, ongeduld, stress, zitten niet lekker in je vel) vertelt je dat er iets niet klopt. Wat kan je er aan doen? Verander eerst je gemoedstoestand (bijvoorbeeld door te bewegen of te ontspannen) en focus dan op het onderzoeken van je doelen en handel er naar. Waarschijnlijk mis je doelen in je leven.

Angst communiceert ons dat we voorbereid moeten zijn op iets dat binnenkort gaat gebeuren. Oplossing: denk erover na waar je bang voor bent en wat kan je doen om je goed voor te bereiden. Werk aan handelingen die jou helpen om het beste uit je te halen. Antidotum voor angst is het nemen van beslissingen die je vertrouwen geven. Dat je de angst wel voelt maar toch handel je naar jouw wil.

Pijn (gevoel van verlies) communiceert dat jouw verwachtingen niet zijn uitgekomen.
Oplossing: diegene die de pijn veroorzaakte was misschien niet bewust dat zijn/haar handelingen je pijn deden. Ik heb de ervaring dat het vaak gebeurt. Vraag jezelf af of je echt iets verloren hebt. Misschien heb je de situatie te haastig beoordeeld? Het is altijd een goed om erover te praten en te vertellen hoe je je voelt bij de pijn.

Boosheid (ook irritatie, woede) communiceert dat één van je levensregels niet is gerespecteerd. Door jou of door iemand anders.
Oplossing: check of je de situatie goed hebt beoordeeld. Het kan zijn dat iemand niet op de hoogte was van wat voor jou belangrijk is. Jouw regels hoeven niet de enige juiste te zijn. Anderen mogen andere regels hebben. Als je twijfelt over iemands intentie, vraag jezelf dan: in het algemeen zorgt en respecteert me die andere persoon? Wat kan ik leren van de situatie? Of werk bijvoorbeeld aan je communicatieve vaardigheden.

Frustratie betekent dat je brein je vertelt dat je betere resultaten kan boeken dan je doet. Frustratie is een positief gevoel. Je geloof in jezelf alleen heb je nog niet de juiste weg gevonden.
Oplossing: zoek een andere manier om jouw doelen te bereiken. Zoek een voorbeeld, vraag een advies. Ook, vind motivatie om verder te gaan. Wat je nu leert kan je ook in je toekomst gebruiken.

Teleurstelling kan verwoesting veroorzaken als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Het is het gevoel dat iets of iemand je in de steek heeft gelaten of dat je met een gemis moet leven. Je voelt je bedroefd en verslagen. Teleurstelling vertelt je dat jouw verwachtingen of doelen waarschijnlijk nooit uit zullen komen. Een oplossing is om je verwachtingen te veranderen en aan te passen aan de situatie. En is het goed om meteen naar je nieuwe verwachten te gaan handelen.

Wat kan helpen om je doelen in de toekomst te bereiken? stel jezelf een nieuw doel, iets wat je vooruit helpt, iets wat je inspireert. weet dat mensen vaak teleurstellingen veroorzaken door hoge verwachtingen te hebben of ongeduldig te zijn het leven gaat door. Houdt vast aan positieve verwachtingen in de toekomst ondanks je teleurstelling

Schuld zegt je dat je één van je eigen regels hebt gebroken en je wilt voorkomen dat het nog eens gebeurt. Je kan gebruik maken van de hefboomwerking door het ongewenste gedrag te verbinden met het lijden. Zo’n hefboomwerking kan schuldgevoel zijn. ( hoe voel je je als je je regels breekt? Niet prettig, dus doe het niet meer! ). Maar kijk uit dat je je niet in schuldgevoel verdrinkt. Want dan ga je je lijden en passiviteit accepteren.
Oplossing: Besef dat je een foutje hebt gemaakt en besluit dat je het niet meer zal doen.

Lage zelfbeeld komt elke keer als we niet voldoen aan onze verwachtingen, aan wat als per onze mening zullen we makkelijk kunnen bereiken. Dit gevoel informeert je dat op dit moment heb je niet genoeg waardigheden om je doel te bereiken.
Oplossing: je heb meer informatie, een beter begrip van situatie, een beter gereedschap of een juiste strategie nodig. Vraag jezelf of het geschikt gevoel is in dit situatie? Is het echt waar dat jij kan niets? Of misschien je verwacht te veel van jezelf? Als je toch overtuigd bent dat de emotie terecht is, moet je dan een andere manier vinden om je doel te bereiken. Kijk aan dit emotie als en uitnodiging voor meer werken op jezelf. Vind een voorbeeld van iemand die al heeft succes op dit gebied en leer van hem. Zelfs de beslissing dat je je waardigheden gaat verbeteren verandert jou gevoel. Word je iemand die op de weg zijn doelen te bereiken. Anders kan je in de trap vallen en zie jezelf als een bron van elke mislukking.

Overspanning (bedroefdheid, depressie, hulpeloosheid) ontstaat door de overtuiging dat er iets negatiefs in je leven is gebeurd, je geen positieve kanten ziet, of je hebt negatieve gebeurtenissen meegemaakt waarover je geen controle hebt. Je bent ervan overtuigd dat het probleem te groot of te ingewikkeld is voor je. Het tempo, de hoeveelheid of de intensiteit van gebeurtenissen is overweldigend. Overspanning signaleert dat je extra goed moet nadenken over wat belangrijk voor jou is in een situatie. Je probeert te veel te doen.
Oplossing:

  • beslis wat voor jou belangrijk is. Schrijf alle doelen op en zet ze in volgorde van belangrijkheid.
  • focus op je belangrijkste, eerste doel tot je het doel hebt bereikt.
  • focus op dat wat je kan controleren.

Eenzaamheid (je alleen, afgesloten, onbegrepen voelen) vertelt je behoefte aan contacten met anderen. Oplossing: in elke moment kan je contact maken met anderen. Lieve mensen zijn overal.

  • identificeer welk soort contact je nodig hebt ( vriend, kennis, beste vriend, relatie)
  • kom in actie om iemand te ontmoeten.

En wat denk je ervan? Kan bovenstaande behulpzaam zijn als je een volgende keer bijvoorbeeld overspanning (stress) voelt? Je weet dan dat prioriteiten moet stellen en focussen op het allerbelangrijkste. De rest gaat wachten tot je meer tijd hebt. Alleen al het stellen van de prioriteiten zal verandering brengen in je beleving. Je krijgt namelijk het gevoel van controle houden en het helpt je te ontspannen.

Voor mij is het ook een nieuwe aanpak en ik ga er zeker mee aan de slag want het lijkt me verstandig om van deze (eenvoudige) inzichten gebruik te maken.

Succes iedereen!

Spreken mijn onderwerpen je aan? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief

Zie privacyverklaring voor hoe jouw gegevens zijn behandeld
* geeft verplicht veld aan
*

Massagetherapie Hilversum gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om de nieuwsbrief te sturen. U kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link Abonnement opzeggen te klikken in de voettekst van elke email die u van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@massagetherapie-hilversum.nl. We zullen uw gegevens met respect behandelen. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stemt u ermee in dat wij uw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.